Saturday, 10 December 2016

TAN SRI ANTHONY FRANCIS FERNANDES


Tan Sri Anthony Francis Fernandes

Tan Sri Anthony Francis Fernandes CBE, juga dikenali sebagai Tony Fernandes ialah seorang usahawan dari Malaysia dan pengasas “Tune Air Sdn. Bhd.”.  Beliau memperkenalkan pernerbangan tambang murah kepada penduduk Malaysia dengan slogannya, “Semua mampu naik kapal terbang”. Fernandes mencapai kemasyuran sewaktu dia memulihkan Air Asia daripada sebuah syarikat penerbangan yang sakit kepada sebuah syarikat awam yang cemerlang.
Tan Sri Anthony Francis Fernandes dilahirkan pada 30 April 1964 di Kuala Lumpur. Beliau mendapat pendidikan di Epsom College 1977 hingga 1983 dan kemudian menamatkan pengajian di London School of Economics pada tahun 1987. Beliau bekerja sebentar dengan Virgin Atlantic sebagai juruaudit, maka sebagai pengawal kewangan untuk Virgin Records Richard Branson di London dari tahun 1987 hingga 1989. Tony diterima sebagai Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) pada tahun 1991 dan menjadi Fellow pada tahun 1996. Sekembalinya ke Malaysia, beliau menjadi Pengarah Urusan anak bongsu daripada Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd. Beliau kemudiannya menjadi naib presiden rantau Asia Tenggara Warner Music Group dari 1992 hingga2001. Apabila Time Warner Inc. mengumumkan penggabungan dengan America Online Inc., Fernandes meninggalkan untuk mengejar impiannya untuk memulakan syarikat penerbangan tambang murah tanpa perkhidmatan lebih.
 Syarikat penerbangan kedua AirAsia diusahasama dengan syarikat tempatan DRB-Hicom korporat ditubuhkan pada tahun 1993 dan mula beroperasi pada 18 November 1996, untuk mengekalkan destinasi tempatan manakala MAS boleh menumpukan perhatian kepada laluan antarabangsa. Dengan pengurusan yang lemah, AirAsia telah gagal dan US 11 million hutang (MYR 40 juta) terkumpul pada tahun 2001. Pada 2 Disember, 2001 syarikat penerbangan itu telah dibeli oleh Tony Fernandes syarikat Tune Air Sdn Bhd. Sejak beban hutang terlalu tinggi, ia dijual kepada Tune Air yang dipengerusikan oleh Tony Fernandes dengan harga RM 1. Tony Fernandes menggadaikan rumahnya dan tenggelam simpanannya untuk membeli syarikat itu, yang terdiri daripada dua penuaan Boeing 737-300 jet (9M-AAA dan 9V -AAB) dan AS $ 11 juta (RM40 juta) daripada hutang kepada 26 sen AS (ringgit) dan mengubahnya menjadi satu industri.
 Ramai menganggap dia gila, ditambah pula dengan tragedi 11 September 2001 peristiwa, ramai yang percaya bahawa hukuman yang AirAsia akan lebih cepat berbanding sebelum ini. Tetapi Tony Fernandes mempunyai pemikiran yang berbeza. Selepas 11 September, beliau menjangka pemberhentian yang menjadikan pengalaman kakitangan yang sedia ada dan kos operasi syarikat penerbangan menurun 40%. Terhadap ramalan yang popular, di bawah kepimpinan dan visi Fernandes, AirAsia mengambil tempoh hanya 12 bulan untuk membersihkan hutang. Lama-kelamaan, saiz AirAsia dari segi hasil, keuntungan dan populariti telah mengatasi MAS, Malaysia.
 ‘Fikiran terbaik' bersama-sama dengan mimpi dan keyakinan bahawa tiada apa yang mustahil. Maka tidak hairanlah Air Asia dari dua pesawat kini mempunyai 186 pesawat, dengan beratus laluan. Sudah tentu Air Asia adalah sebuah syarikat yang membanggakan Malaysia. Kini ia berkembang bukan sahaja di negara ini, malah di rantau ASEAN dengan adanya Air Asia Thailand, Filipina dan Indonesia dan hub penerbangan di negara-negara tersebut. Pada bulan Ogos 2012, Air Asia Jepun telah dilancarkan. Di samping itu, Air Asia X, kini menumpukan penerbangan jarak jauh ke Eropah, dengan penerbangan ke London dan Paris. Selepas 14 tahun beroperasi bermula September 2001, dari hanya 250,000 penumpang diangkut pada tahun 2002, mereka menerima 50 juta penumpang pada 2008 dan 1.5 bilion penumpang pada Oktober 2014.



1)    Rangkaian
Merujuk kepada mewujudkan kumpulan kenalan dan syarikat bersekutu dan menjaganya agar tetap aktif melalui komunikasi yang tetap untuk faedah bersama.

-          AirAsia Thailand
Thai AirAsia melancarkan operasi domestik pada Februari 2004. Pada 15 Februari 2006, ia telah mengumumkan bahawa Asia Aviation, syarikat Thai berdaftar, telah mengambil 50% pegangan Shin Corp Thai AirAsia. Asia Aviation adalah usaha sama yang ditubuhkan oleh Shin Corp, yang memegang 49% saham Asia Aviation manakala 51% dipegang oleh pelabur Thai Sittichai Veerathammanoon. Pada bulan Mei 2007, pengurusan Thai AirAsia mengambil alih 100% daripada Asia Aviation. Hari ini, Thai AirAsia adalah 55% dimiliki oleh Asia Penerbangan dan 45% dimiliki oleh AirAsia Antarabangsa. Hab utama di Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang, hab menengah di Lapangan Terbang Antarabangsa Chiang Mai, Lapangan Terbang Antarabangsa Phuket dan Lapangan Terbang Krabi.

-          AirAsia Indonesia
Pada 1 Disember 2005, jpa menukar namanya kepada Indonesia AirAsia selaras dengan syarikat penerbangan AirAsia berjenama lain di rantau ini. AirAsia Berhad mempunyai bahagian 49% dalam syarikat penerbangan itu dengan Fersindo Nusaperkasa memiliki 51%. Undang-undang Indonesia membenarkan majoriti pemilikan asing ke atas operasi penerbangan awam dalam negeri. Syarikat yang dilantik CIMB Securities Indonesia dan Credit Suisse Securities Indonesia sebagai usaha membawa penaja jamin bagi IPO 20 peratus pada suku keempat 2011. membeli daripada Batavia Air telah diumumkan pada 26 Julai 2012. Ia adalah untuk menjadi dalam dua peringkat dengan AirAsia untuk membeli 76.95% saham bentuk Metro Batavia dalam perkongsian dengan Fersindo Nusaperkasa (Indonesia AirAsia).
Apabila pembatalan pengambilalihan yang dirancang antara Batavia dan AirAsia telah diumumkan pada 11 Oktober 2012 satu kenyataan bersama telah dikeluarkan mengumumkan rancangan untuk meneruskan dengan satu pakatan yang merangkumi pengendalian darat, pengedaran dan sistem inventori di Indonesia. Kenyataan itu juga mengumumkan rancangan untuk menyampaikan pakatan operasi antara Batavia dan kumpulan Air Asia. Batavia dan Indonesia Air Asia mengumumkan rancangan untuk membentuk satu usaha yang berasingan bersama untuk menyediakan pusat latihan juruterbang serantau di Indonesia. Tiada maklumat disediakan pada pakatan baru apabila ia telah diumumkan pada awal tahun 2012. Oktober Hub utama di Jakarta, Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta.

-          AirAsia Philipines
AirAsia Inc., beroperasi sebagai AirAsia Filipina ialah syarikat penerbangan tambang murah yang berpusat di Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino di Metro Manila di Filipina. Syarikat penerbangan itu merupakan gabungan Filipina AirAsia, syarikat penerbangan tambang murah berpangkalan di Malaysia. Syarikat penerbangan itu bermula sebagai sebuah usaha sama antara tiga pelabur Filipina dan AirAsia International Ltd, anak syarikat AirAsia Berhad. Permohonan usaha sama telah diluluskan pada 7 Disember 2010 oleh Lembaga Pelaburan Filipina.
Pada 11 Mac, 2013, satu perjanjian telah dibuat antara Filipina AirAsia menukar saham dengan syarikat penerbangan yang berpangkalan di Filipina AirAsia Zest. Zest Airways menerima campuran sebanyak $ 16 juta tunai dan saham 13% di Filipina AirAsia, manakala Filipina AirAsia kini memiliki 85% Zest Airways, dengan 49% daripada hak-hak mengundi. Pertukaran saham juga memberikan akses Filipina AirAsia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino, membolehkan pertumbuhan rangkaian laluannya.

2)    Risiko Terbuka 
Merujuk kepada seorang yang berani mengambil risiko untuk mencapai sesuatu yang dicita-citakan. Jika dilihat dari sudut kecenderungan usahawan untuk mengambil risiko, Tony adalah contoh yang paling melampau. Dia adalah seorang hiperaktif seolah-olah begitu fokus dalam apa yang dia berminat, sehingga sanggup menggadaikan apa sahaja yang dia mempunyai, walaupun masih jauh dari mencukupi sebagai modal syarikat.
Tan Sri menggunakan RM 1 untuk mendapatkan syarikat penerbangan itu untuk RM40 juta hutang dan mempunyai rekod buruk. Ramai yang menganggap bahawa Fernandes telah menjadi "gila", meramalkan bahawa syarikat itu akan tidak berjaya. Walau bagaimanapun, hanya satu tahun selepas beliau mengambil alih, AirAsia telah berjaya mengeluarkan dan membersihkan semua hutang.
Pada masa itu, ramai pakar mempertimbangkan rancangan perniagaan Tan Sri yang menawarkan harga tiket yang rendah (kos rendah) adalah kerugian yang tidak berjaya dan perniagaan. Tetapi, dia tidak mengambil berat tentang andaian yang diberikan oleh pakar-pakar dan meneruskan konsep Tan Sri mahu membantu mereka yang tidak mampu tiket pesawat mahal. Akhir sekali, Tan Sri telah memenuhi impian yang semua orang boleh terbang sekarang.

3)    Berwawasan
Takrif berwawasan adalah seseorang atau sesuatu yang berfikir tentang masa depan atau kemajuan dengan cara yang kreatif dan mempunyai daya imaginasi. Seseorang yang mendahului zamannya dan yang mempunyai rancangan yang kuat untuk perubahan pada masa akan datang adalah satu contoh berwawasan. AirAsia adalah visi syarikat untuk menjadi penerbangan tambang rendah terbesar di Asia dan memberikan perkhidmatan kepada 3 bilion orang yang pada masa ini tidak menerima perkhidmatan maksimum sambungan sebagai miskin dan tambang yang tinggi.
Tony diasaskan Tune Air Sdn Bhd pada tahun 2001, dengan visi untuk mendemokrasikan perjalanan udara dan membebaskan dia dari belenggu golongan elit dengan menawarkan tambang rendah dan perkhidmatan yang berkualiti tinggi. Mereka membeli AirAsia yang kini mengalami kerugian daripada pemilik Malaysia, DRB-Hicom, dengan RM1 tanda (USD 00:25 peratus) dan bersetuju untuk menanggung RM40 juta hutang syarikat penerbangan itu. Diketuai oleh Fernandes dan dengan bantuan rakan-rakan, AirAsia membayar balik hutang dalam tempoh kurang daripada dua tahun.
Walaupun pada masa itu syarikat itu beroperasi dalam persekitaran yang sangat mencabar dalam pasca 11 September 2011. Syarikat ini bermula dengan dua pesawat (Boeing 737-300), destinasi (Pulau) dan kakitangan 250 orang. "Satu Bangsa, Satu Budaya, Satu Air Asia, Satu Keluarga," ia penglihatan. Kini, selepas 14 tahun beroperasi bermula September 2001, dari hanya 250,000 penumpang diangkut pada tahun 2002, mereka menerima 50 juta penumpang pada 2008 dan 1.5 bilion penumpang pada Oktober 2014.

4)    Berorientasikan Pasukan
Berorientasikan pasukan iaitu cara yang anda hanya tidak fikir hanya diri anda, anda termasuk orang lain dalam keputusan anda. Setiap orang mempunyai faktor penyumbang dalam operasi dan keputusan yang melibatkan perniagaan atau usaha. Tiada siapa yang lebih unggul dalam perniagaan dan setiap orang mempunyai hak samarata tanpa reprecussions. Tan Sri Tony Fernandes juga mengambil langkah-langkah untuk membuat kerja-kerja yang dilakukan oleh kakitangan.
Menurut beliau, cara dia dapat memahami dan mengesan cabaran dalam operasi syarikat. Beliau juga cuba untuk umum dan tidak meletakkan dirinya sebagai pengurus yang mempunyai kedudukan yang istimewa kepada hanya mempunyai ruang kerja yang terbuka dan sangat kecil. Apa yang menarik ialah Tan Sri Tony Fernandes mengenali hampir semua 400 pekerja di sana untuk ingat nama mereka. Malah, dia akan melayan orang bawahan sebagai kawan tanpa mengira status yang dipegang oleh mereka. Mereka mengamalkan sikap saling hormat-menghormati di kalangan rakan-rakan dan pekerjanya. Sikap yang wujud dalam fakta bahawa dia dibantu sebagai pemimpin kerana dia mampu untuk memberikan penjelasan langsung kepada pekerja tentang misi, visi dan matlamat untuk dicapai kerana tidak terlalu banyak hierarki.

5)     Budaya Terbuka

Budaya Terbuka adalah konsep yang mengikut mana pengetahuan hendaklah disebarkan secara bebas dan pertumbuhannya harus datang daripada membangun, menukar atau memperkaya kerja-kerja yang telah sedia ada atas dasar perkongsian dan kerjasama, tanpa terikat kepada peraturan yang berkaitan dengan perlindungan undang-undang harta intelek. Tony Fernandes juga akan memastikan budaya kerja yang kukuh dan cekap di kalangan pekerja digunakan dari hari mereka menyertai pasukan. Ini menunjukkan bahawa dia telah cuba untuk menanam budaya yang baru dalam setiap pekerja pada mulanya, kebanyakan pekerja yang bekerja di syarikat itu mengambil penerbangan lain. Setakat AirAsia berjaya menyelidik kira-kira 8,000 orang pekerja di peringkat kemahiran profesion dan pelbagai dari dalam dan luar negara. Oleh itu, beliau mahu menghakis budaya pekerja tua yang tidak berada dalam perjanjian dengan syarikat Austria tetapi memastikan amalan budaya yang baik di tempat kerja lagi menang. Untuk mewujudkan satu pasukan kerja yang berkesan, AirAsia bukan sahaja akan menyediakan latihan kepada pekerjanya walaupun telah mengambil inisiatif untuk menubuhkan Unit Budaya Korporat AirAsia, yang bertanggungjawab untuk melaksanakan nilai-nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerja.

No comments:

Post a Comment