Saturday, 10 December 2016

KEGAGALAN MENGHASILKAN KEJAYAAN (FAILURE IS AN OPTION)

Kegagalan dalam dunia perniagaan bukanlah perkara biasa bagi usahawan. Terdapat ramai usahawan yang pada mulanya gagal pada peringkat awal. Namun, dengan semangat yang tinggi mereka bangkit untuk meneruskan perniagaan yang dilakukan. Terdapat juga banyak faktor yang mendorong kepada kegagalan dalam perniagaan antaranya strategi pemasaran yang tidak berkesan dan sebagainya. Melalui kegagalan inilah, kita dapat menjadikan kegagalan itu sebagai pengajaran dan idea baru untukmembaikpulihkan perniagaan. Oleh itu, andai kita gagal janganlah kita berasa malu dan tidak mahu lagi untuk mencuba. Kegagalan sering dating oleh kerana kurangnya ilmu dalam sesuatu itu. Justeru, kita haruslah meningkatkan ilmu dalam perniagaan.(Irfan Khiri, 2015).
            Antara contoh yang dapat kita lihat ialah perniagaan kurma iaitu Yusof  Taiyoob Sdn. Bhd. yang diasaskan olehYusoff  bin Taiyoob. Beliau memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Yusoff Taiyoob Sdn. Bhd. Beliau beasal dari Georgetown, Pulau Pinang. Beliau merupakan anak sulung daripada empat adik-beradik. Beliau telah berkahwin dan mempunyai tiga orang cahaya mata iaitu Waseem, Safiya dan Safina serta isteri yang bernama Datin Yusnita Ramli. Beliau telah memperoleh gelaran Datuk daripadaYang di-Pertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas pada 2002. Jenis perniagaan yang dijalankan oleh beliau ialah kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan,
            Beliau telah memulakan perniagaan dengan menjual minyak wangi. Walau bagaimanapun, perniagaan tersebut menemui kegagalan. Terlalu banyak cabaran yang dilalui ketika memulakan pernigaan. Sebagai contoh, beliau pernah dihalau dan produknya dicampak begitu sajatan padi lihat terlebih dulu. Beliau juga pernah dimasukkan ke hospital kerana mengalami muntah darah akibat terlalu tertekan dan tidak menjaga pemakanan. Kejadian itu berlaku ketika umurnya masih muda di awal perniagaan. Selepas melalui episode kedukaan tersebut, beliau bangkit dengan mencuba pelbagai lagi perniagaan seperti mengimport makanan termasuk kurma secara kecil-kecilan. Dari situ, bermulalah penubuhan Syarikat Yusoff Taiyoob Sdn. Bhd. yang dikenali pada masa kini.

Beliau telah mengambil masa selama10 hingga 12 tahun untuk dikenali sebagai pembekal kurma di negara ini, selain kurma edarannya turut menembusi pasaran di Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei. Syarikatnya mengedar lebih 10 jenis kurma seperti Rotab Bam, Safia, Mariami, Safina, Ajwa, Jewel, Ajmal dan Anbara yang dijual pada harga berpatutan. Selain kurma, syarikat ini juga mengimport antara 200 hingga 300 pelbagai jenis makanan daripada buah kurma, minyak zaitun, kacang dhal hingga kepada rempah ratus dari kira-kira 30 negara, antaranya Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara dan Arab Saudi. Sepanjang pernigaan ini, terdapat juga cabaran yang dilalui seperti dua buah kontena kurma yang diimport telah rosak. Namun, beliau tidak panik kerana pengalaman yang dulu membuatkan beliau memikir dengan matang. Beliau telah ke Iran untuk menemui pengeluar kurma di sana. Walaupun beliau telah berjaya kini, beliau masih tidak melupakan keluarga dan rakan yang banyak membantu. Hasil kejayaan beliau juga telah dikongsikan kepada orang yang tidak berkemampuan. Oleh itu, kita patut mencontohi sikap beliau yang dapat dijadikan sebagai contoh kepada masyarakat lain.

No comments:

Post a Comment